?

Log in

No account? Create an account

Previous Entry | Next Entry

Прежде чем вернуться к печеньям, подаркам, машинке и открыткам, я должна рассказать про очень-очень грустную историю, которую я прочитала в Трибуне на следующий день после Рождества. Праздники у всех, конечно, но и будни у всех, и у некоторых эти будни тяжелее, чем у других.

Статья вот тут, а суть вот в чем. В октябре в нашем графстве (округе) Кук были приняты два закона, аналогичные принятым ранее на территории Чикаго: первый требует от работодателей предоставлять работникам по пять оплачиваемых дней по болезни, а второй предполагает постепенное увеличение минимальной почасовой зарплаты с тем, чтобы к 2020 году она достигла 13 долларов в час (сейчас она составляет 8 долларов и 25 центов). Так вот, владельцы небольших бизнесов в населенных пунктах, находящихся близко с границами других графств, настолько категорически возражают, что требуют от своих населенных пунктов отказаться выполнять эти решения. Говорят, что это нанесет непоправимый урон бизнесу, если, грубо говоря, на другой стороне улицы таких ограничений нет.

Честно говоря, мне бы казалось бы, что, наоборот, потенциальные работники побегут через улицу в этот бизнес, где можно хотя бы пять дней в году поболеть. Ну и если честно, то я, немножко представляя себе это ценообразование, не очень понимаю, как у них получается такой урон. Очень грустно и противно было это читать...

Cook County's looming minimum wage hike and paid sick time law have sparked the perpetual debates about whether such mandates help workers or hamstring employers and threaten jobs.

Now at least one community is doing more than debating — it has opted out. And other suburbs could follow suit.

In October, the Cook County Board passed two laws to mirror measures in Chicago: One allows employees, with a few exceptions, to accrue up to five days of paid sick time each year; the other increases the minimum wage, in increments, to $13 an hour by 2020.

Supporters said workers should be able to make a living wage and shouldn't have to choose between earning a day's pay and taking care of themselves or a family member, yet about 40 percent of private sector workers do not currently have paid sick time benefits.

But particularly in suburbs that border collar counties, some local officials are worried the mandates will put undue strain on employers or could dissuade new businesses from setting up shop. Some critics argue such workplace policies should be left up to business owners.

The new laws take effect July 1, but any municipality can opt out at any time, regardless of whether they have home-rule authority, according to county and local officials.

"As a border community, it hurts our businesses," said Jim Schwantz, mayor of Palatine, which borders Lake County. "I think it's an overreach by the (Cook County Board)."

Barrington approves ordinance counteracting Cook County minimum wage increase, paid sick time rule
Barrington approves ordinance counteracting Cook County minimum wage increase, paid sick time rule
After inquiries from elected officials and the business community, the Palatine Village Council is expected to take up the question early next year of opting out of one or both of the pay measures, Village Manager Reid Ottesen said.

"Our concern is trying to do something at the local level. All (the ordinances are) doing is unbalancing the playing field," Ottesen said. "You're going to have businesses ... go (across the county line) to Lake Zurich. Why go to Palatine?"

He added that the issue "needs to be addressed at a statewide level, not a county level."

That lack of uniformity is why Barrington officials just last month opted out of the new laws — apparently the first community to do so.

Village President Karen Darch said officials were concerned because the village straddles the Cook-Lake county line, which runs right through the community's downtown business district.

"We acted immediately," she said. "We want a level playing field. We would have had one side of the street playing by one set of rules, and the other side playing by another. We don't want to have two sets of rules for businesses in our community."

Elgin Mayor David Kaptain said he plans to bring up the issue to the City Council at some point before the new laws take effect. About a third of Elgin is in Cook County; the rest is in Kane.

Kaptain said he shares the concerns of other border towns about the effect of more than one set of rules for businesses.

Northwestern University law professor Nadav Shoked, who specializes in local government laws, said county regulations typically only govern unincorporated areas, so it's not surprising that municipalities are already looking at opting out of the new Cook County laws.

Barrington auto shop owner supports opting out of Cook County sick pay law
Douglas McAllister, owner of Douglas Automotive, talks about his experience as a business owner and the impact that the Cook County minimum wage and paid time ordinance would have had on his small business. (Alyssa Pointer/Chicago Tribune)
Generally speaking, he said, a municipal ordinance trumps a county law when it comes to issues like minimum wage.

And, Shoked added: "These things tend to have a domino effect. If one (town) opts out, the one next door does."

Cook County Commissioner Timothy Schneider, a Republican from Bartlett, voted against the sick pay and minimum wage increase laws after hearing from businesses in his northwest suburban district, which includes part of Barrington. He said he's heard from officials in other suburbs he represents and believes most will follow Barrington's lead and opt out.

Other suburban Republican commissioners who voted against the measure say most of the municipalities they represent want to opt out but fear political payback.

"I would say that a majority would prefer to opt out, but there's a genuine fear among community leaders of retribution from the county," said Commissioner Gregg Goslin of Glenview, whose district includes parts of the northern and northwest suburbs near the county border. Gosling said if local leaders reject the pay initiatives, the county might reduce funding of county roads that run through their towns.

"Whether that's real or perceived is another story," he said.

Commissioner Sean Morrison of Palos Park represents a district that runs from Des Plaines in the north all the way south to Orland Park. He said most of the officials in the suburbs he represents have expressed an interest in opting out, but he won't name them, and added they, too, fear the loss of funds for local roads.

Still, Morrison said, "I have a suspicion that a great many of (the suburbs) will (opt out). In late winter, early spring, you might see villages doing it."

Morrison points out the concern in his district stems from the effect of several county initiatives, like tax increases, have had on business near the border.

"It's noticeable in the last eight to 10 years. It's starting to become retail deserts along the border," he said. "This patchwork creates an unfair business advantage. It's terrible policy."

Suzanne Corr, president of the Barrington Area Chamber of Commerce, said her members wrote letters to county and village board members in opposition to the new laws, expressing that same concern about a patchwork of laws. Because Barrington sits in two counties, her local business community was troubled about having two different sets of rules for employers, she said.

"It would put our community and our businesses at a complete disadvantage," she said. "You become acutely aware of how decisions like that are going to affect your community when you have a dividing line down the middle."

Corr also said county laws designed to mirror standards in Chicago may not work in outlying suburban areas.

"It appears Cook County follows the Chicago lead," she said. "There's just different dynamics going on in suburban communities. Particularly in our community, we can see the differences, and we have to respond to the differences to create level playing field."

Doug McAllister, owner of Douglas Automotive on the Cook County side of Barrington, said he's glad the village took such swift action opting out. He also has locations in Crystal Lake and Fox River Grove, outside of Cook County.

Cook County approves $13 hourly minimum wage affecting suburbs
"It would've been a challenge for me to have different pay scales for the same job," he said, adding that "the whole premise ... just annoys me because I take good care of my people. (The County Board) needs to do what government is supposed to do and let businesses do what they're supposed to do."

McAllister said he doesn't need a sick day mandate to offer his employees attractive benefits and the opportunity to stay home if they need to for themselves or their family.

The cost of the minimum wage increase on McAllister's business also could've forced him to cease a part-time program he has for young employees.

"What they were asking for, that would've been a problem and might've limited my ability to mentor young guys who are looking to get into this business," he said.

But Adam Kader, worker center director with Arise Chicago, an organization that supports workers' rights, said suburbs that opt out are doing a disservice to those who work in their communities. The group plans to speak out to elected officials, as it did at a recent Palatine Village Council meeting, to urge them to keep the county's sick time law in place.

"We feel strongly that this is a well-rounded policy," Kader said, pointing out similar laws in New York City, Los Angeles and other major cities. "You have to choose between making a day's wage and taking care of ... your health? That's an unfair choice, an unnecessary choice. There's a growing recognition that this is unacceptable. It's a basic protection all workers should have."

At the federal level, President-elect Donald Trump's pick for labor secretary, fast-food executive Andy Puzder, has reportedly been critical of a push for a $15-an-hour minimum wage and other mandated worker protections.

Tags:

Comments

( 51 comments — Leave a comment )
vgramagin
Dec. 29th, 2016 04:04 am (UTC)
Работники побегут в те бизнесы, где 13 долларов в час, а клиенты - в те, где 8, это же очевидно. Получается, что у регулируемых бизнесов операционные издержки возрастают,а доход - падает. Что происходит с прибылью тоже как бы понятно.
hettie_lz
Dec. 29th, 2016 04:19 am (UTC)
Клиенты не побегут, если там станут некачественно делать. Влад несколько лет работал в таком бизнесе. В какие-то моменты он был единственным человеком в мастерской, у которого были права :)). Он сам не советовал обращаться к ним с серьезным ремонтом. Это раз. Два - это спрос. Потому что можно все очень дешево производить, но если некому покупать, это мало помогает. А покупательная способность зависит от зарплат, особенно от минимальных, потому что люди на минимальной зарплате практически не копят денег.
Ну да что я Вам рассказываю, Вы все эти модели наверняка видели, как и я.
(no subject) - vgramagin - Dec. 29th, 2016 04:25 am (UTC) - Expand
(no subject) - hettie_lz - Dec. 29th, 2016 04:37 am (UTC) - Expand
(no subject) - vgramagin - Dec. 29th, 2016 04:43 am (UTC) - Expand
(no subject) - hettie_lz - Dec. 29th, 2016 04:44 am (UTC) - Expand
(no subject) - vgramagin - Dec. 29th, 2016 04:49 am (UTC) - Expand
(no subject) - strannik01 - Dec. 29th, 2016 06:36 am (UTC) - Expand
(no subject) - vgramagin - Dec. 29th, 2016 06:43 am (UTC) - Expand
(no subject) - strannik01 - Dec. 29th, 2016 06:50 am (UTC) - Expand
(no subject) - vgramagin - Dec. 29th, 2016 07:06 am (UTC) - Expand
(no subject) - vgramagin - Dec. 29th, 2016 03:08 pm (UTC) - Expand
(no subject) - hettie_lz - Dec. 29th, 2016 03:37 pm (UTC) - Expand
(no subject) - vgramagin - Dec. 29th, 2016 03:45 pm (UTC) - Expand
(no subject) - hettie_lz - Dec. 29th, 2016 03:55 pm (UTC) - Expand
(no subject) - vgramagin - Dec. 29th, 2016 04:05 pm (UTC) - Expand
(no subject) - hettie_lz - Dec. 30th, 2016 02:03 pm (UTC) - Expand
(no subject) - vgramagin - Dec. 29th, 2016 02:46 pm (UTC) - Expand
(no subject) - hettie_lz - Dec. 29th, 2016 03:38 pm (UTC) - Expand
(no subject) - vgramagin - Dec. 29th, 2016 04:32 am (UTC) - Expand
(no subject) - hettie_lz - Dec. 29th, 2016 04:38 am (UTC) - Expand
(no subject) - vgramagin - Dec. 29th, 2016 03:10 pm (UTC) - Expand
(no subject) - hettie_lz - Dec. 29th, 2016 03:31 pm (UTC) - Expand
(no subject) - vgramagin - Dec. 29th, 2016 03:37 pm (UTC) - Expand
(no subject) - hettie_lz - Dec. 29th, 2016 03:51 pm (UTC) - Expand
(no subject) - vgramagin - Dec. 29th, 2016 04:02 pm (UTC) - Expand
(no subject) - hettie_lz - Dec. 30th, 2016 02:03 pm (UTC) - Expand
(no subject) - vgramagin - Dec. 29th, 2016 04:37 am (UTC) - Expand
annushka_krasa
Dec. 29th, 2016 06:53 am (UTC)
А ,может, это потому, что работодатель будет изменять что то в трудовом договоре с работником? Переводить на неполную ставку и т.п чтобы ничего не терять в новых условиях? Типа вот как тут пишет
http://valera-kolpakov.livejournal.com/678203.html
vgramagin
Dec. 29th, 2016 03:38 pm (UTC)
Почасовая оплата - это как бы и так неполная ставка, как правило.
hettie_lz
Dec. 29th, 2016 03:42 pm (UTC)
нет, почасовая работа - это по определению почасовая, а не ставка.
hettie_lz
Dec. 29th, 2016 03:43 pm (UTC)
И вообще там бред написан :)
annushka_krasa
Dec. 29th, 2016 04:42 pm (UTC)
Понятно :) А издалека кажется все логичным :)
У нас то все по-простому, уменьшили зарплату на треть практически и отовсюду заголовки"бюджетники под защитой, им ОПЯТЬ будут повышать зарплату" )))
(no subject) - hettie_lz - Dec. 30th, 2016 02:06 pm (UTC) - Expand
(no subject) - ta_g - Dec. 30th, 2016 06:51 pm (UTC) - Expand
(no subject) - hettie_lz - Dec. 31st, 2016 02:45 pm (UTC) - Expand
galina_vr
Dec. 29th, 2016 07:19 am (UTC)
В российских реалиях бизнесмены нашли бы как выкрутиться, а уж заболевших хотя бы три раза по пять дней постарались бы вытеснить под благовидным предлогом на улицу.
Я точно не знаю, кто у нас декретные деньги платит женщинам, но, скорее всего, государство. А работодатель "страдает" лишь в том, что сохраняет место за женщиной, ушедшей в декрет.
hettie_lz
Dec. 29th, 2016 04:14 pm (UTC)
5 дней - это в сумме за год. Больше у нас вообще не дают никому. И место никто за женщиной не сохраняет. Впрочем, и декрет никто не платит.
galina_vr
Dec. 29th, 2016 05:05 pm (UTC)
Но соцслужба поддерживает беременных и молодых мамочек? Мы уже как-то начинали разговор на эту тему, но как-то для меня осталась неясность.
(no subject) - hettie_lz - Dec. 29th, 2016 05:28 pm (UTC) - Expand
(no subject) - galina_vr - Dec. 29th, 2016 05:29 pm (UTC) - Expand
(no subject) - hettie_lz - Dec. 30th, 2016 02:20 pm (UTC) - Expand
ta_g
Dec. 29th, 2016 06:26 pm (UTC)
У меня когда-то было 6 дней! Представляете! И три недели отпуска с первого года, через какое-то время - аж пять, и 7.5 часов рабочий день и summer hours. Хозяин был австралиец, он так и не впитал американский подход. Правда, все жаловались, что мало платят. Мне так не казалось, я во-первых была очень плохим программистом и мне точно платили больше, чем я заслуживала, а во-вторых на том уровне доходов я предпочитала брать всеми этими послаблениями супротив строгого режима среднего по палате.
Но в принципе - да - уже хорошо, если есть эти пять.
(no subject) - hettie_lz - Dec. 30th, 2016 02:24 pm (UTC) - Expand
(no subject) - ta_g - Dec. 30th, 2016 06:18 pm (UTC) - Expand
vgramagin
Dec. 29th, 2016 07:05 pm (UTC)
Тут вы неправы, конечно. Есть куча компаний, где и больничных больше 5, и декрет оплачиваемый, и даже paternity leave есть. Только оно все не централизовано сверху, а потому что конкретно этим компаниям выгодно удержать своих работников.
(no subject) - hettie_lz - Dec. 30th, 2016 02:22 pm (UTC) - Expand
ta_g
Dec. 29th, 2016 07:27 am (UTC)
Мне кажется, вопрос с больничными, как и вопрос с декретным отпуском, надо решать более централизовано. Конечно работодатель, который нанимает легко заменимых работников, хочет на них сэкономить, минимизировать их количество, выжать из них по максимуму и уволить их, если они беременны или больны. Такой у него классовый интерес. Мне кажется, больничные и декретный отпуск должны оплачиваться не работодателем, а из налогов.
А вообще очень печально. Еще в 2000 году, во время пересчета голосов Гора и Буша я видела по телевизору даму, которую Буш прочил в Secretary of Labour. Она злобно говорила, глядя в камеру - какие-такие оплаченные больничные! Это еще что! Не до этого! Людям нужна работа, а не больничные! Нечего тут.
Это о-о-очень меня впечатлило.
hettie_lz
Dec. 29th, 2016 05:27 pm (UTC)
Про централизованное я ПОЛНОСТЬЮ согласна! Но меня очень удивил тот факт, что можно вот так вот сказать: а мы не будем подчиняться! И ничего нельзя сделать.
ta_g
Dec. 29th, 2016 06:34 pm (UTC)
Да, и я не очень понимаю, как это. Я с другой стороны не понимаю, как можно объявлять sanctuary cities и открыто не подчиняться федеральным правилам, то есть я не против, но с сожалением думаю, что наказ финансированием в этом случае нельзя считать странным. Хотя, надеюсь, для нас обойдется. Но в обоих случаях я именно не очень понимаю механизм, по незнанию, вот Игорь наверно знает.
(no subject) - hettie_lz - Dec. 30th, 2016 04:48 am (UTC) - Expand
( 51 comments — Leave a comment )

Latest Month

October 2019
S M T W T F S
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Tags

Powered by LiveJournal.com
Designed by Tiffany Chow